dinsdag 29 oktober 2013

De Vegan Challenge!!


De watte??? De Vegan Challange natuurlijk. De Vegan Challange is eigenlijk een uitdaging voor iedereen die erg van vlees en dierlijke producten houdt.
De mensen van Vegan Challange dagen iedereen uit om 1 maand lang veganistisch te eten. En de eerst volgende Vegan Challange begint al op 1 november!

Een aantal maanden geleden had ik mij vol goede moed opgegeven voor de Vegan Challange van 1 november. Ik dacht ook een beetje bij mijzelf: ach het is zo ver weg ik kijk het tegen die tijd wel. Maar nu komt het toch echt akelig dichtbij. Wat is veganisme hoor ik je al vragen. Als je veganist bent dan eet je puur enkel en alleen plantaardige producten. ALLES wat een dierlijke afkomst heeft mag je niet eten.
En nu denk je misschien ''och dat valt toch wel mee'' maar ik zal voor de gein is uit mijn hoofd een lijstje maken van producten waar dierlijke producten in verwerkt zijn.

* Mayonaise
* Pudding
* Pap
* sommige boter soorten
* Gelatine (zit bot van varkens in ieww )
* Rode M & M's (deze danken hun rode kleur aan het bloed van schildluizen...nogmaals: ieww)

En zo kan ik nog wel even door gaan. Nu eet ik toch veel van bovenstaande dingen al niet, maar ik eet wel graag een bakje yoghurt s'ochtends (is goed voor je darmflora) en af en toe kaas op mijn brood.
Maar komende maand dus niet! 1 avond in de week eet ik waarschijnlijk niet veganistisch want dan eet ik bij mijn ouders en ik kan niet verwachten dat zij er rekening mee houden.

Waarom doe ik nou mee met de Vegan Challange? Om mijzelf uit te dagen en ik hoop ook veel mooie nieuwe gerechten te ontdekken. Ook vind ik het goed om het milieu te sparen door (gedeeltelijk) veganistisch en vegetarisch te eten.

Eerder heb ik echter ook al pogingen ondernomen om helemaal vegetarisch te eten en toen werd ik steeds na ongeveer 2 weken ziek. Als dat nu ook het geval is dan zal ik toch moeten stoppen met de Vegan Challange.

Waar moeten veganisten op letten?
Veganisten hebben sneller kans op een vitamine B12 en een ijzer tekort. Als jullie Dokter Tinus op TV volgen dan heb je een aantal weken geleden kunnen zien wat de gevolgen van een vitamine B12 tekort zijn ;).

Meer informatie vind je op: http://www.veganchallenge.nl/

p.s. Wees niet bang! Ik zal op mijn blog nog steeds gerechten met vis en vlees zetten want mijn man gaf al aan '' TOTAAL NIKS TE VOELEN VOOR DAT VEGANISTISCHE GEDOE'' haha.

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi, wat leuk dat je gaat meedoen aan de VeganChallenge!

    Ter aanvulling op je lijstje: boter is per definitie dierlijk, evenals M&M's -> niet alleen de rode, maar alle kleuren M&M's bevatten dierenleed.. er zit namelijk koemelk in :(.

    Maar niet getreurd! Je kunt elke ochtend met yoghurt ontbijten, dan wel soja yoghurt :) pap kun je maken met alle soorten melk, dus ook sojamelk, amandelmelk, rijstmelk, havermelk, en ga zo maar door.. er zijn vele soorten eivrije mayo's te verkrijgen bij diverse biowinkels, maar je kunt het ook heel eenvoudig zelf maken http://www.veganchallenge.nl/veganaise/

    Kortom, je hoeft helemaal niets te missen als je ervoor kiest om lekker plantaardig te eten!

    Overigens lopen veganisten juist minder risico op een ijzertekort dan vegetariërs, omdat die laatste groep veel zuivelproducten consumeert. Dit remt de opname van ijzer. Vitamine B12 dien je inderdaad bij te slikken als je plantaardig blijft eten op lange termijn (het lichaam heeft namelijk een voorraad voor een paar jaar). Vervelend dat je ziek bent geworden in de periode dat je experimenteerde met vegetarisch eten. De meeste mensen voelen zich beter op een plantaardig dieet, omdat ze veel gezonder eten. Meer groente & fruit = meer vitaminen en mineralen binnenkrijgen!

    Heel veel (eet)plezier komende maand! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey :)

    Bedankt voor je reactie. Ik heb er zin in!
    Als ''flexitariër'' let ik ook al erg veel op groenten en fruit maar het kan zijn dat ik ziek werd toen ik vegetarisch ging eten omdat ik niet exact bijhield wat ik at. En daardoor misschien toch essentiële nutriënten misliep.

    De reden dat ik zei dat veganisten meer kans hebben op een vitamine B12 en ijzer tekort is omdat vitamine B12 o.a. in ei en zuivelproducten te vinden is. IJzerrijke voeding moet je natuurlijk altijd los van zuivelproducten nemen en in combinatie met vitamine C. Dat geld ook al voor vleeseters ;)

    De grootste uitdaging is voor mij om aan speciale veganistische voeding te komen omdat het dorp waar ik woon alleen rijstmelk verkoopt en daar houdt het zo'n beetje op :p haha.

    Ik was er toch echt van overtuigd dat de boter die ik had puur plantaardig was hoor :) Er staat op de ingrediëntenlijst niks over enig dierlijk ingrediënt.

    Maar over de M & M's heb je inderdaad gelijk (ik vond het gewoon leuk om te shockeren met het luizenbloed :p )

    Het gaat helemaal goed komen aanstaande maand en misschien tot ziens op één van de etentjes :)


    BeantwoordenVerwijderen