maandag 28 oktober 2013

Recepten: Aardappel - prei soep met spekjes


Op deze druilerige en winderige herfstdag smaakt een kopje soep heerlijk. Zeker als je (net als ik) net ruim twee uur onderweg bent geweest om thuis te komen omdat veel treinen niet reden.



Vandaag is het dus hoog tijd voor een enorm makkelijk en lekker soepje. Uiteindelijk krijg je met dit recept 4 liter soep. Ik vries soep altijd in voor dagen dat ik haast heb en dus weinig tijd heb om te koken. Van 4 liter soep kan ik samen met mijn man 3-4 keer eten.

Bereidingstijd: ongeveer 20-30 minuten

Ingrediënten voor de soep:
2 flinke biologische preien
3 grote biologische aardappelen
Iets meer dan 3,5 liter water
2 groenten bouillonblokjes (die van Zonnatura zijn de lekkerste)
Snufje zwarte peper
1 zakje gerookte spekjes

Bereidingswijze soep:
1. Vul een soeppan met iets meer dan 3,5 liter water en doe de twee bouillonblokjes in het water.
2. Schil de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes, doe deze direct in het water.
3. Voeg als de aardappelen gaar zijn in kleine halve ringen gesneden stukken prei toe aan de soep.
4. Bak in een koekenpan de spekjes tot deze goed gaar zijn en het vet goed uit de spekjes is gelopen.
Giet daarna de spekjes af en spoel deze kort na met water om de spekjes minder zout te laten worden.
5. Doe de spekjes bij de rest van de soep en laat de soep nog ongeveer 5 minuten koken.
6. Voeg nog een flinke snuf zwarte peper toe aan de soep.

Op de broodjes die bij de soep liggen had ik zelfgemaakte kruidenboter, tomaten en basilicum gedaan. En deze kort in de oven gebakken.

Ingrediënten kruidenboter voor 4 broodjes:
Ong. 20 gram roomboter
2-3 teentjes knoflook
Italiaanse kruiden
Biologische olijfolie

Bereidingswijze kruidenboter:
Tja, het is zo simpel wat kan ik ervan zeggen ;)
Doe alle ingrediënten in een kommetje en prak het tot je een smeuïge substantie krijgt.

EET SMAKELIJK ALLEMAAL!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten